For nogle år tilbage, ville dette nok gå imod de bedste SEO practices. Og det vil det i mange tilfælde stadig gøre i dag.
Det f.eks. stadig ikke en god idé at have to identiske kategorier i en webshop. Lad os bare tage “proteinpulver” som eksempel. Dette skaber nemlig intern konkurrence – bedre kendt som søgeordskannibalisme.
Men det betyder ikke, at du ikke kan have to sider (eller flere), der begge omhandler “proteinpulver”.
Så længe siderne er optimeret efter forskellige intentioner, som den søgende måtte have.
Det kan f.eks. være “Hvad er proteinpulver?” eller “Hvor meget proteinpulver skal jeg tage?”
I så fald er en god idé også at placere disse sider hierarkisk korrekt, f.eks. ved at linke til din primære side om proteinpulver med eksakte ankertekster.
Ovenstående er måske ikke nyt for dig, og det giver jo egenligt også super god mening.
Men det interessante er, at denne tilgang, kan være heldig at skabe en synergieffekt, ved at generere flere relaterede søgeresultater i søgemaskinerne.
Det har Samuel Smith (founder af værktøjet Thruuu) i hvert fald et eksempel på, fra en mindre case, som han netop har lavet.
Se den i hans Twitter tråd nedenfor:
I’ve noticed an interesting pattern on Google SERP.
— Samuel Schmitt (@samuelschmitt) October 20, 2021
I call it “the What and the How”
For some informational queries, Google displays on page 1 some content focus on the “What” and some content on the “How”
Indeed nothing new, mixed intent… but…
(thread 👇) pic.twitter.com/FGOYkEy5r7