Spring til indhold

Guide: Sådan får du vist billeder i de mobile søgeresultater i 2021

De fleste af os der arbejder med SEO eller marketing til dagligt, søger primært via vores desktops.

Konsekvensen af dette kan være, at vi i nogen grad glemmer de isolerede tendenser der ses i de mobile søgeresultater.

F.eks. at Google viser billeder, som oftest ikke ses i søgeresultaterne for desktop.

Men de er ikke kun vigtige grundet majoriteten af mobilsøgninger i dag (afhængigt af branche), men også fordi de giver dig en nem mulighed for at skille dig ud i søgeresultaterne og øge din sides CTR.

Joy Hawkins (ejer af det canadiske web bureau Sterling Sky), har netop udgivet denne udførlige guide der udpensler hvordan du øger chancen for at få vist billeder i de mobile søgeresultater.

Opsummering af guiden

Jeg har som altid læst artiklen, så du ikke behøver at gøre det.

Her kommer de primære takeaways jeg anbefaler du tager med dig.

  1. Ikke alle mobile søgeresultater viser billeder, også selvom to søgninger er stærkt relateret. Ergo så undersøg de eksisterende resultater før du undrer dig over at dine billeder ikke bliver vist
  2. Brug kvadratiske billeder. Hvis du bruger en anden format, kan du risikere at Google selv beskærer dit billede. Og hvis du har en medarbejderside, så forestil dig lige hvis alle i fremstår hovedløse (i ordet forstand)? 🙃
  3. Dimensionerne på billeder lader ikke til at have den store betydning, så længe det er kvadratisk
  4. Sørg for at placere det ønskede billede øverst på siden. Da det oftest er dette billede som Google udvælger
  5. Passer billedet ikke ind? I så fald er de gode nyheder, at du ikke altid behøver at vise billedet på selve siden, hvis du alternativt benytter dig af Schema koden PrimaryImageofPage. TIP: Hvis du f.eks. bruger WordPress, så plugins som Yoast og RankMath indsætte koden for dig
  6. Undgå at bruge for meget tekst. Oftest er det ulæseligt i de mobile søgeresulater, da brugerens skærm er lille, og billedet i forvejen er småt
  7. Vær opmærksom på at bruge stockphotos. Ifølge Sterling Sky’s eget studie, kan det resultere i langt færre kliks
  8. Brug priser, kuponer eller andre USP’er. Det kan være en super måde at skille sig ud
nv-author-image

Sillas Larsen

Hej! Jeg hedder Sillas, og det er mig der skriver her på siden. Jeg har været: SEO ansvarlig hos nogle af Danmarks største internetsucceser, SEO konsulent såvel som SEO specialist i webbureau, co-founder af en række webshops som hovedansvarlig for SEO, og indehaver af en række danske og internationale affiliate-sider. Jeg håber du får gavn af min side. Hvis du har spørgsmål eller andet er du velkommen til at kontakte mig.

Har du spørgsmål eller andet? Så del gerne her! ✍️

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *